tisdag 15 september 2015

Magisk belysning = Flyte by Simon Morris

Hej!

Simon Morris har skapat lampan som svävar fritt

Världens första svävande lampa.
Ledlampan Flyte från Stockholm har uppmärksammats i de största
pryltidningarna världen över och förhandsbeställts av många.
Priset är ca 290 dollar (tror jag!)
Tekniken bygger på en stark magnet som med hjälp av
gravitation håller lampan lysande och svävande.


Simon Morris har tidigare gjort liknande projekt och samarbetat med stora företag som exempelvis Nike. Alla projekt har Morris stora fascination för levitation, att få saker att sväva med hjälp av magneter, och det specifika intresset för svävande brädor gemensamt.
– Jag har alltid åkt skateboard. När jag var liten drömde jag om att ha en svävande bräda – så jag började experimentera med magneter.
Hans många experiment har resulterat i svävande skor, högtalare och skateboards och nu även en svävande lampa. Lampan fungerar och börjar lysa genom att centrera lampan över basen. I basen finns en elektromagnet och i lampan en mottagare av trådlös energi. I luftrummet däremellan skapas en magnetism som får lampan att sväva.
Simon Morris har valt att arbeta med hållbara material som gör att lampan kan följa med i många, många år. Lampan finns i olika träslag.

 Så spännande, vill ha!
 

Dessa lampor visades på Milanomässan.
Dom finns ännu inte i handeln.
Men kommer nog snart.
Snyggingar!!

Hälsning C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar