måndag 4 juli 2016

Mina agaver


Hej! 
Mina agaver är så fina.
En är över 70 år, den har jag fått av min svärmor Karin.
En är ca 40 år och två är 30 år gamla.
Dom är sticklingar från den första agaven.
En agave har blomma en gång, det var en upplevelse.
Jag planterar skotten i liten lerkruka men byter hela tiden till
större och större kruka.
Då växer agaverna fortare tycker jag,
Agaver gillar inte frost och måste därför vinterförvarar.
Ett tungt och slitigt jobb.
Agaver är tunga,  stickiga och mycket vassa.
Ibland kan det vara bra att sätta på vinkorkar på spetsarna!
Spetsarna är grymma!

 
Agave (Agave americana) är en suckulent växtart inom agavesläktet och familjen agaveväxter. De tjocka, grågröna bladen kan bli upp till två meter långa och omkring 20 centimeter breda. Bladkanterna är taggiga med en vass tagg i spetsen av bladet. Agaven kan blomma med 7-10 meter höga och 30 cm i basdiameter tjocka blomstänglar. Det tar årtionden tills den blommar, men själva blomningen går mycket fort. Plantan dör efter blomningen men växten utvecklar ur sin rotstock nya skott.


 

 
Jag har hört att agaver blir max 60 år i drivhus.
Min är äldre!
Hälsning Christina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar