torsdag 11 januari 2018

Malaga i mitt ❤️


Hej!
Jag kom till Malaga. Och blev nästan förälskad.
Så härlig stad, så mysig, så vacker.
Trevliga gator, vackert affärscentrum, gamla stan med sina underbara gränder, konstlivet, caféer, tapasbarer och museer.
Allt verkade så lugnt, rent och fräsch.
Den vackra hamnen med alla båtar, restauranger och tapasbarer.
Vackert och maten var underbart god.
Klimat är ljuvligt, Malaga ligger mellan berg och redan i mars är det lika varmt som en sommardag i Sverige.

Málaga är en hamnstad på Costa del Sol i Spanien och huvudstad i Málagaprovinsen i regionen Andalusien. Centralorten har lite mer än en halv miljon invånare, och hela storstadsområdet cirka en miljon invånare.


Jag i Malaga

Lugnt och fridfullt


Malagas vackra hamn


Va, en svensk båt i hamnen!!


Picassomuseet 


Vackra gränder i gamla stan


På den vackra affärsavenyn, där hände det grejer hela tiden


Choklad med churros, så gott. Spanjorerna njuter av detta under vintertiden.
Ingen bantningskur direkt.


All god mat, jag bara njöt!


T.o.m fiskarna låg som konstverk!

Museum och stränder

Listan på museer är imponerande för en stad av Malagas storlek, men staden skulle inte ha den dragningskraft den har om den inte också hade stränder. Störst och mest centralt belägen är Playa Malagueta, strax bakom den nya och moderna strandpromenaden Muelle Uno och inte så långt från tjurfäktningsarenan. Andra stränder är La Misericordia, San Andrés, Pedregalejo och El Palo.

Mysiga kvarter

I Malagas gamla stadsdel runt Plaza de Constitución och katedralen ligger gott om tapasrestauranger, barer och butiker. Calle Marques de Larios och kvarteren runt omkring har den mesta shoppingen. Missa inte den fina saluhallen Mercado Atarazanas, belägen i ett före detta skeppsvarv. Det mesta ligger inom gångavstånd, ofta på lugna gågator.

Malaga, jag kommer snart igen, jag hoppas förälskelsen håller i sig!
Hälsning Christina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar